Att söka en förståelse över psykosens yttringar kan blottlägga vår
varseblivnings biologiskt
gränslösa drivkraft. Utifrån omvittnade beteendemönster i en begynnande psykos
kan vi se ett
scenario för det aktuella skapandet. Låt oss på så vis titta på något som
möjligen tappade sin
proportion i Hills sinne. I ett begynnande psykotiskt tillstånd finns en
benägenhet att
sinnesintrycken ges ett större och djupare innehåll. För en landskapsmålare
är denna sortens
närvaro kanske inte så märklig, då man som sådan låter sitt sinne vistas i
det man avbildar.
Upplevelsen av att naturen talar till en, är kanske inte fullt så
överraskande. Rent av
eftertraktansvärt som ett uttryck av inlevelse och skapande koncentration.
Benägenheten att se
sin omvärlds ande kommer smygande över en mycket otydlig gräns. Väl här, är
det alltså med
en känsla av högre närvaro i en omvärld som bär på budskap och överför
tecken. Denna syn
av djupare innehåll kan genereras ur livets enklaste trivialiteter eller
där man tror att detta
skall finnas. Vi följer tankebanor och sinnestillstånd som inte är
kringgärdat av
gemensamhetens språk. Men vi kan ta fasta på att Hill tror sig kunna hämta
en högre sanning
hos Velázquez. Jag tolkar att det är så med utgångspunkt i
stenbrottsmålningarnas närmast
magiskt färgade relation och i versmanuskriptets formulering:
Jag qväder, hur en bild blir lärd och sann
Och hur naturen väl den återger (p. 124a)
att den avbildade scenen kan övergå och delvis förflyttas med, finns några
exempel på i Hills
måleri. Ett enkelt och tydligt exempel är hur det svaga trädet i marginalen
av Route de Paris I
öppnar upp för en ny målning, ja rent av vandrar över till Syster Anna.
Följande resonemang bygger på en koncensus i upplevelsen av gåtfullhet
kring den
vitklädde ynglingen i Velázquez målning. Att Hill fäst en undran vid denna
ynglings hand ser
vi genom hans olika översättningar. Först en bock över den ljusa
husfasaden, sen bara ett
I Velázquez målning finns en intrikat formupprepning mellan linjerna i
nämnda hand
och läderremmen över tidigare nämnda soldatrygg.
och läderremmen över tidigare nämnda soldatrygg.
I sanning ett samband av den högre skolan. En formupprepning av en linje dold i handen (!),
men uppenbar i en professionell visuell reflektion. Ja, faktiskt också erfarningsbar i handens stil.
Det stannar inte här vid. Det Hillska trädet i skogsinteriören är troligen en konklusion av formupprepning.
För att förstå detta får vi själva utföra ynglingens gest, härma och följa efter med en upprepad handling och betrakta vår hand som ynglingen gör.
Man ser då hur handens inre gestaltar en s-form. Följer man nu linjen av det vänstra pekfinger, handloven och under armen en bit ner,
så kan frågan väckas om det är Hills upprepning av denna gest som också tar form i det stadigt starka trädet med tanke på att i linjespelet i arm och gest
så väl överensstämmer med trädet?
Genom att Hill låter en s-form teckna sig mot horisonten och inget annat, kan han också ha granskat sin egen hand och undrat över gesten.
Hill gav sig djupt in i Velázquez målning. Han målade ett svar på något som han funnit gåtfullt. Kanske blev han varse det lätta formupprepandets
harmoniskapande hemlighet. Denna blir synlig i Hills måleri just detta sista år. I så fall var det en kontakt målare emellan.
Ett tecken från Velázquez som Hill kanske uppfattade det,
och i sin tur för vidare i sitt måleri.
Men Hills vilja att förstå Velázquez verk gestaltar väl den riktade
koncentration som kan ha
väckt förhoppningar hos honom om att nå en djupare kunskap. En psykos kan
uppfylla sådana
önskningar, när den utan proportioner låter ett intryck tala till
personligheten på ett djupare
plan. Det kan väckas en lockelse inför denna form av djupare insikt och
strålglansen från
denna.
I gränszonen mot detta sinnestillstånd kan det vara angeläget att krasst
konstatera att det inte
är djupare än att Velázquez hand trollbinder vår blick med
konstnärskunskap. I Hills brev
hem är det hans egna rena och vita händer som är bekräftelsen på den egna
storheten.
Jag bedömer denna generella modell som upplysande för Hills liv och verk från och med
sommaren 1876. När man följer dessa olika faser kronologiskt kan bilder av
Hills måleri och
tecknande lätt framkallas i sinnet. Jag vill också hävda att det inte bara
är kriser som kan
framkalla och driva dessa förlopp. Lika kullkastande kan också en oerhörd
stor inlevelse i
form vara, av en koncentrerad absorption av en sinnesupplevelse. De
tveklöst oerhört starka
intrycken Hill fann i Luc-sur-Mer var troligen av denna art. Det
ljusmässigt skildrande steg
han tar med sitt måleri, mellan juli och augusti 1876 är gigantisk, och det
är med en epileptisk
styrka som Hill tänder havsstranden i sina motiv. Ett blixtrande ljus som
förmodligen i sig kan
framkalla sitt själstillstånd.83 Johan Cullberg framhåller något kort:
Undantagsvis händer det att en person protesterar mot att lämna
föreställningarna,
därför att det varit hans eller hennes största upplevelse i livet. Särskilt
affektivt
färgade psykoser med religöst-mystiska upplevelser kan lämna oförglömliga
spår av
sällhet och insikt, där inget senare går upp mot detta. Den religösa
litteraturen visar
på de glidande gränserna mellan det som man med skilda referensramar
betecknar
som psykos respektive religiös uppenbarelse.
I denna diskussion över sambandens betydelse är det också angeläget att
kort karaktärisera
dess inledande art. Enligt min mening visar stenbrottsmålningarna på vad
som religionshistorikern
James G. Fazer (1854-1941) benämner sympatetisk magi och mer specifikt
homeopatisk sådan med dess grund av ”idéassociation genom likhet”.
Sammanfattande diskussion
Genom mina jämförelser har jag visat på möjligheten att Hill nyttjat sig av
Velazquez
målning Bredas kapitulation för att kunna förändra ett motiv eller skapa
nya
landskapscenerier i sitt eget måleri. Det föreligger så pass många
strukturellt uttrycksmässiga
samband mellan den spanske mästarens målning och en handfull landskap av
Hill, att
förhållandena svårligen kan avfärdas. Till stöd finns även yttre källor som
ytterligare
indikerar sambandens värde för vår syn på Hills konstnärskap och liv. Dessa
yttre källor är
dels ett brev från modern, dels en konstanmälan av Strindberg samt Hills
eget versmanuskript.
Hills arbetssätt som jag argumenterat för är heller inget uttryck för ett
tillfälligt infall av
experimenterande, utan något som sker högst medvetet och gripande in i hans
livssituation.
Mitt arbete har påvisat att den första perioden av Hills måleri, som har
Velázquez målning
som utgångspunkt, inträffar under slutet av oktober 1876. Dessa verk är,
oavsett
jämförelserna med Velázquez kapitulationsscen, sammanhållna av en gemensam
palett och
färgfethet. Det är svårare att i tiden närmare precisera nästa våg av
återväckt intresse för
Velázquez målning. I denna andra våg råder återigen ett inbördes
förhållande som är
oberoende av den jämförande frågeställningen. Men denna gång skapas en
gruppering utifrån
en betydligt torrare men likväl gemensam palett. I tiden förhåller sig
denna grupp av
målningar till vår väl definierade kunskap om sommarens måleri 1877 och
årets avslutande
starkt symbolmättade måleri. Här uppstår problematiska relationer av
tidsmässig närhet
mellan olika faser av Hills måleriska utveckling. Jag vill därför väcka den
kanske
överraskande tanken att samtliga dessa Velázquez-anknutna verk kan härhöra
från två
tidpunkter under samma vinterhalvår. Denna tanke ger oss möjlighet att
tillskriva Hill en
större fokusering inför de symboliskt tyngda ateljéarbetena från hösten
1877.
Märk väl att detta inte förhindrar att Stenbrott vid Oise II var den, till
vissa delar ofärdiga
målning, som skulle fullborda den stora sviten av 18 målningar som Hill
arbetade med hösten
1877. En självskrivet fullbordande målning av som vi sett närmast magiskt
förstärkt
karaktär. Jag finner personligen ett starkt stöd för denna verkskronologi
utifrån min analys av
den kunskapskälla som Velázquez kapitulationsscen erbjöd Hill. Vi har
belägg för att Hill
fann en djupare insikt, ur och med hjälp av Velázquez målning. Dessa
djupare insikter i en
målnings hemligheter kan som påpekats hänföras till ett mer psykotiskt
färgat sökande. Jag
har inledande summariskt redogjort för min bedömning hur Hill i många
arbeten från 1877
använder sig av formupprepningens harmoniskapande effekter.
Genom denna förändring av kronologin får vi med andra ord möjlighet att
inte bara se
strukturella upprepningar från kapitulationsscenen, utan även en erövrad
och praktiserad
konstnärskunskap förmedlad ur Velázquez ”harmoniskapande” hand.
Undersökningen har visat hur Hills praktiskt och intellektuellt erövrade
måleriska anslag
från sommaren ställs inför en sanningskonflikt, förlusten av det direkta
intrycket.
Utifrån den biografiska upplysningen att Hill har inhandlat ”…’underbara’
fotografier efter
originalarbetena av de stora spanska mästarna, Velázquez i synnerhet, ’den
störste målare som
någonsin funnits’.” har jag genom jämförelser kunnat påvisa hur en
handfull Hillmålningar
uppvisar en påtaglig släktskap med Velázquez målning Bredas kapitulation.
Jämförelserna
avslöjar övergripande kompositionella analyser som läggs till grund för
några nya
landskapsscener i Hills måleri. Detta motivmässiga omstöpande av en idé
från Velázquez är
avslöjande för Hills bildmässigt intellektuella förmåga. Det tydligast
talande exemplet är
enligt min mening Skogsinteriör med rullstensblock. Men inledningsvis har
det avslöjat ett
djupare problemfält för Hill, nämligen ett pre-psykotiskt beteende som det
måste anses handla
om. Främst har dessa jämförelser med Velázquez målning blottlagt vad jag
vill betrakta som
Hills stora hemlighet. Det för Hill centrala verket i relationen till
Velázquez är Stenbrott vid
Oise I. Denna målning skiljer sig markant genom sin motivdistans och
måleriska
temperament. Här hänger sig Hill åt vad som kan karaktäriseras som ett
magiskt relaterande,
mot hur kapitulationen kan ge en seger. Detta är symboliskt direkt talande
till hans högt hållna
konstnärsambition, men det är också en konflikt i förhållande till så väl
hans ”natursanning”
som till hans personliga krav på originalitet. Jag tolkar detta i
psykologisk mening som en
regression i jagets tjänst. Den lilla målningen Kalkbrott ger ett tydligt
känslomässigt uttryck
för Hills vilja att besegra omvärldens motstånd och han tar som jag påvisat
Velázquez till
hjälp.
De aktuella målningarna är alltså följande:
De aktuella målningarna är alltså följande:
• Franskt höstlandskap
• Stenbrott vid Oise I
• Kalkbrott
• Skogsinteriör med rullstensblock
• Målning i Washington - Alltjämt synligt signerad Hill
• Målning på Cuba
• Målning i Washington - Alltjämt synligt signerad Hill
• Målning på Cuba
• Vildmark
• Stenbrott vid Oise II
• Stenbrott vid Oise II
Forskaren Nils Lindhagen som lyft fram Hills magiska tankemönster under
sjukdomsårens
tecknande, har skrivit följande talande ord om den lilla teckningen Minne av Stenbrott
vid
Oise :
Till dessa hörde ett av de viktigaste verken från Hills sista franska år,
Stenbrott vid
Oise II; vi har redan sett vilken betydelse målningen kom att få som
koloristisk
inspirationskälla […]. I fråga om kompositionen har tecknaren nära följt
målningen,
men mot fonden avgränsas perspektivet liksom nästan alltid av en hög
bergskedja
och en bred flod. Men sitt raison d´être får teckningen genom att den stora
jordkullen omvandlats till den mäktiga graven; med ett slag frottage mot
ett speciellt
underlag har Hill negativt fått fram den karaktär av spjälvägg som ofta
utmärker
graven.
bildsyn. Jag vill i stället för en flod se den vattenspegel som förekommer
i det historiska
bakgrundslandskapet i Velázquez kapitulationsscen. Det ”speciella” frottage
som
karaktäristiskt vaktar graven, kan följaktligen ses som en allusion för de
tätt ställda lansarna i
Velázquez målning. Detta är enligt min mening djupt talande för hur
insiktsfullt och
respektfullt nära Lindhagens forskarinsats befunnit sig den hemlighet som
Hill tog med sig i
graven. En med andra ord tveklöst inkännande närhet, till en bildvärld som
präglas av
tankemönster som vi känner igen i en paranoid schizofreni. Min undersökning
påvisar hur
Hill i sitt versmanuskriptet väver in ett hemligt budskap i texten. Ställt
i relation till vad
jämförelserna med Velázquez kapitulationsscen gett, behöver vi inte tvivla
på hur
dubbeltydigt vi kan läsa och tolka denna text.
Som ett resultat av min undersökning hävdar jag att Hills måleri från
sensommaren 1876
väl följer de pre-psykotiska modeller som psykiatrin arbetar med. Min
undersökning har
skisserat den djupa inlevelseprocess som enligt min mening i sig är
drivande i en begynnande
psykos. I detta psykologiska perspektiv är den första vågen av Hills
intresse för Velázquez
entydigt magiskt beräknande. Stenbrottsmålningarna uppvisar påfallande
exempel på vad
religionshistorikern James G. Frazer överordnat kallar sympatetisk magi.
Magi som bygger på
att lika kan göra lika. Den andra vågen med sin målning Skogsinteriör med
rullstensblock är
präglad av ett betydligt djupare kunskapssökande som också är relaterbar
till psykiatrins
modeller. Ett tankemässigt fördjupande som jag personligen vill relatera
och jämställa med
exempelvis C.G. Jungs teorier om ursprunget till de kollektiva
föreställningsmönstren.
Man har sen gammalt tvistat om, vad denna "påle i köttet" egentligen skulle betyda,
och medan man på somliga håll menat att apostlen med dessa ord
syftat på den kamp han hade att föra med sin "nervösa retliga sinnlighet",
ha teologer med mera serafisk sinnesriktning fattat pålen i köttet
såsom ett uttryck för "den höga mystikens smärtförnimelse
vid det utomordentliga tillståndens inträdande".
och medan man på somliga håll menat att apostlen med dessa ord
syftat på den kamp han hade att föra med sin "nervösa retliga sinnlighet",
ha teologer med mera serafisk sinnesriktning fattat pålen i köttet
såsom ett uttryck för "den höga mystikens smärtförnimelse
vid det utomordentliga tillståndens inträdande".
Så har vi då hästapållen, följde den med blicken eller var den sin vanas spår trogen?
Ibland kan de behövas en grimma.








