Brevkällor
I ett av de bevarade breven från modern Charlotte i Lund till sonen Carl i
Paris, kommenteras
ovan beskrivna bildlaborerande enligt mitt sätt att tolka dessa rader.
Tyvärr har vi som
tidigare nämnts inte tillgång till Hills egna formuleringar. Dessa har
uppenbart inte varit helt
avslöjande i sina beskrivningar. Han har dessutom använt sig av en döljande
metafor för ett
rikt innehåll, något ”räcker till frukost och medag” . Hill har i sitt brev
beskrivit något som
hon inte förstår eller kan ”gissa vad det skall vara”. När vi läser hennes
rader om ”två fina
löjtnanter”, så skall vi betänka att Hill uppenbart inte gjort sinnebilden
helt klar för de där
hemma. Vi behöver inte gissa vad det skall vara och vem de fina
löjtnanterna var och hur de
ser ut. Brevet inleds som följer, först några rader om Corot.
Min käre Carl!
Jag trodde att du sedan den 1 october hvar inflyttad i ateljén och nu i
fullt arbete,
men finner att du ännu flackar omkring. Huru skall jag råda dig om bytet
med taflan,
efter alt hvad du sagt om Corot skulle väl det vara en skatt att ega en
tafla av denne
mästare, men huru skall du som som flyttar 4 gånger om året kunna ha
någonting?
Om jag än kunde ge dig ett råd är jag väl säker om att du afgjort frågan
innan mitt
svar kommer. Hvad är det för två fina herrar som bjudit dig på ”frukost och
medag”
? Jag är så rädd att du kommer i dåligt sällskap, jag läste två fina
löjtnanter, jag kan
omöjligt gissa vad det skall vara. Wi har också varmt den dagen du skref
var min
födelsedag, den 9.
Att Hill skulle slagit sig i lag med några festglada löjtnanter och
fortsatt mot både frukost och
sen middag, det scenariot särskiljer sig markant från den bild som Hills
generationskamrater
gett av honom. Det är så osannolikt att jag till och med tycker mig kunna
höra ett vrål från
den festglada svenska konstnärskolonin på hörnan. - Nä här rör det sig om
något annat. Tar vi
fasta på orden ”gissa vad det skall vara” förstår vi att det handlar om en
bild och att
löjtnanterna snarast fanns i Velázquez rika målning.
Brevet är odaterat men en datering kan alltså göras mellan moderns
bortglömda födelsedag
den 9 oktober och efterföljande brev som dateras ”Lund den 23 oct. 1876”. Dateringen kan
göras ännu snävare. Brevet är skrivet innan Oskar II besök i Lund oktober 1876.
göras ännu snävare. Brevet är skrivet innan Oskar II besök i Lund oktober 1876.
Strindbergs konstanmälan
Huruvida Strindberg och Hill någonsin såg varandra vet vi inte. Det finns
inga belägg för
något möte, tvärtom. Det tecknade porträttet av Strindberg från
sjukdomsåren gör honom i
alla fall synligt närvarande i Hills värld. Åren 1897 – 99 kan i alla fall
råkorna i Lundagård
kunnat få korn på någon av de båda. Tjugoett år tidigare lär Hills portvakt
låtit hälsa
Strindberg att Hill befann sig i Italien. Strindberg hade tillsammans med
konstnären Wilhem
Dahlbom sökt upp Hill och lämnat sina kort. Hemifrån Lund informeras Hill i
ett brev daterat
”Lund 23 oct 1876” att besökaren som kommit tillsammans med Dahlbom lär
vara
bibliotekarie. I efterföljande brev från den 7 november har man ytterligare
lite information att
lämna.
Den hern som du nämnde lemnat sitt kort /på samma gång som Dahlbom/
skrifver uti
en tidskrift för skön konst, är utrest för att samla materialier och skall
naturligtvis i
första rummet intressera sig för svenska artister, detta bad Maja säga dig,
hade hon
talt om det förr kunde jag sagt det i mit förra bref, nu torde nämnda herre
ha lämnat
Paris, det vore roligt attfå höra dig omnämnas.
Strindberg kommer att den efterföljande sommaren 1877 att recensera en
utställning på
konstakademin i Stockholm där Hill är representerad med ett höstlandskap.
Vi känner inte
vilket. Från Paris beklagar sig Hill. ” Hälsa gamle Jacob och säg, att han
ej alls får döma min
målning efter den gamla svarta smörjan han sett i Stockholm” Strindberg är inte
heller
entusiastisk:
Vi ha ett gott tillfälle att se Corot återgiven av en fanatisk elev H.W.F.
[sic] Hill, som
i n:r 99 upptagit mästarens hela sätt. Hill var för fem år sedan en talang
i
Stockholm, reste till Paris och har sedan under strängt sökande slutligen
funnit
Corot vara idealet.- Detta höstlandskap ger onekligen en impression. Allt
flyter, är
mystiskt. Ögat arbetar och söker en fast punkt, som aldrig finnes. Däri
ligger
behaget, men färgen är falsk; naturen är icke brun och monoton. Numera lär
han
dock luta åt spanjorernas ljusfunderingar. Corot har en gråviolett färgton
och en fin
pensel som liksom andas ut färgen över duken; han glömmer aldrig en reflex
och han
blir aldrig egentligen onaturlig. Hills tavla ger så tillvida en
föreställning om
mästaren, som den visar dennes fel men icke på långt när dess förtjänster.
Det kan vara intressant att konstatera att Strindberg tappat Hills förnamn,
benämner honom
”fanatisk” och ”strängt sökande” och att Hill bara förmedlar bristerna hos
Corot. Sedan följer
den för detta sammanhang centrala formuleringen: -” luta åt spanjorernas”-.
Kanske skall vi
anta att Strindberg var noga med sammanhangen och orden. Då kan vi
reflektera över de
diametrala värdeladdningarna som ligger i att ”luta åt”. Recensionen som
helhet öppnar sig
snarast för en negativ tolkning av att ta hjälp och stöd – luta åt något.
Det är förstås en
spekulation i undertexten, men vad som klart deklareras är Hill
intresserikting. Vi har skäl att
antaga att Strindbergs information kan ha kommit från Dahlbom som besökt Hill
och blivit
insläppt innan det gemensamma besöket med Strindberg i oktober 1876.