Diego Velazquez Bredas Kapitulation 1634-35 |
Målningen skildrar i en tänkt scen hur den holländske guvernören och
generalen Justinus av
Nassau kapitulerar och överlämnar fästningen Breda till den spanska
generalen Ambrosio
Spinola. Velázquez skildring från 1634-35 baseras på en historisk händelse
1625.
Det är en propagandistisk scen från det spansk-nederländska frihetskrigen.
Det är en propagandistisk scen från det spansk-nederländska frihetskrigen.
Vad som i första anblicken är påfallande i ett betraktande av Bredas
kapitulation är att det rör
sig om ett möte mellan två centralkaraktärer. Dessa två parter är ingalunda
likvärdiga, även
om mötet tycks försonligt. Den ena parten är nämligen bugande och givande.
Han överlämnar
den ”episka nyckeln”, själva berättelsens viktigaste ögonblick. Det
oundvikliga förloppet
kommer att fullföljas, överlämnandet kommer att tas emot. Men först visar
mottagaren sin
respekt för den som i detta ögonblick slutligen ger upp. Vi förstår också
att det är en
kapitulationsscen ur segrarens perspektiv och på hans vilkor. Segrarens
ädla drag består i att
han med sin arm först manar den bugande parten att resa sig. Först när så
sker, tar han sin
hand från den besegrades axel och griper om nyckeln. Vi kan från vår
”stilla” värld observera;
bildmitt hålles inte av denna nyckel. När vi söker och finner denna
mittpunkt är blicken hållen
såväl in mot bildens som mot mötets
epicentrum.
Där gestaltas det diametrala, en rakryggad segrare och en mot honom bugande förlorare.
Bildens motställande karaktär är också tydligt talande i den täta fond av lansar som utgör
bakgrund för segrarens trupp.
Stridens brandrök följer i Nassaus rygglinjer och förlorarens sida är upplöst i en distraktion.
Här är inte manskapet avbildat i ett tätt och slutet och tungt block som hos
den övermäktige besegraren.
Men vad som också sker är att vi hos förlorarna tappar fokus på stridens nyckelscen.
Vår blick fångas av en ljusklädd yngling och hans gåtfulla gest. Vad handlar den om?
Förlorar vi oss i en distraktion? Leder den oss fel? Var det detta som gav segerns ögonblick?
För inte har väl en oskyldig ynglig bara råkat petat sig i näsan
just under en avgörande punkt i stridens hetta? Jag ser det som en högst mänsklig tanke.
Där gestaltas det diametrala, en rakryggad segrare och en mot honom bugande förlorare.
Bildens motställande karaktär är också tydligt talande i den täta fond av lansar som utgör
bakgrund för segrarens trupp.
Stridens brandrök följer i Nassaus rygglinjer och förlorarens sida är upplöst i en distraktion.
Här är inte manskapet avbildat i ett tätt och slutet och tungt block som hos
den övermäktige besegraren.
Men vad som också sker är att vi hos förlorarna tappar fokus på stridens nyckelscen.
Vår blick fångas av en ljusklädd yngling och hans gåtfulla gest. Vad handlar den om?
Förlorar vi oss i en distraktion? Leder den oss fel? Var det detta som gav segerns ögonblick?
För inte har väl en oskyldig ynglig bara råkat petat sig i näsan
just under en avgörande punkt i stridens hetta? Jag ser det som en högst mänsklig tanke.
Velázquez öppnar för att händelsernas scen i ett ögonblick kan förändras.
Vi kan betrakta
den vridande och förändrande dynamiken som uppstår mellan de två hästarna i
Velázquez
målning. Dessa är ställda i en motställd vriden symmetri i förhållande till
varandra. För att
uttrycka detta pedagogiskt enkelt; de står i samma riktning gentemot
”karusellnavet” eller
målningens epicentrum. Således kan historiens scen mycket lätt förändras.
Innan vi lämnar analysen vill jag gärna betänka hur personligt djupt
tilltalad Hill kan ha
blivit av detta motiv. Som en segerscen där omvärlden kapitulerar för en
målares storhet.
Han kan betrakta sin Velázquezreproduktion, kanske med ryggen mot sitt eget flodlandskaps täta lansverk,
för på ett säreget vis kan man vrida scenerna. Nu är det Hills tur att stå där … segra!
Han kan betrakta sin Velázquezreproduktion, kanske med ryggen mot sitt eget flodlandskaps täta lansverk,
för på ett säreget vis kan man vrida scenerna. Nu är det Hills tur att stå där … segra!